Algemene voorwaarden work it. HRM & Arbeidsrecht
Work it. HRM & Arbeidsrecht
Gaaiperswei 66
4527 HD Aardenburg
KvK: 81363877
BTW: NL003559882B41

Artikel 1 – Algemeen

  1. Deze voorwaarden gelden voor alle voorstellen, werkzaamheden en overeenkomsten tussen work it. HRM & Arbeidsrecht (hierna: ‘work it’) en mijn opdrachtgevers. Ik mail ze aan elke opdrachtgever vóór de eerste samenwerking. Daarnaast staan ze op mijn website (www.workithrm.nl).
  2. Work it heeft het recht de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Je wordt uiteraard zo spoedig mogelijk op de hoogte gesteld van wijzigingen.
  3. Waar ‘jij’ staat, bedoelen we trouwens jou als opdrachtgever en ‘ik’ wordt gebruikt voor work it.

Artikel 2 – Overeenkomst van opdracht en resultaat

  1. Ik voer de overeenkomst uit op grond van artikel 7:400 BW en verder. Ik voer niet alleen voor jou werkzaamheden uit, maar ook voor andere opdrachtgevers.
  2. Al mijn diensten hebben het karakter van een inspanningsverbintenis, omdat ik het beoogde resultaat niet kan garanderen.
  3. In het kader van de overeenkomst verschaf je mij toegang tot alle informatie die ik nodig heb. Wijzigingen in feiten en omstandigheden deel je direct met me. Ik kan je immers enkel goed adviseren als ik volledig op de hoogte ben.

Artikel 3 – Contractduur en uitvoering 

  1. Ik mag werkzaamheden laten uitvoeren door of advies inwinnen bij derden, zoals een belastingadviseur of accountant. Dat doe ik uiteraard enkel na overleg met jou.
  2. Ik houd me zo veel mogelijk aan afspraken en tijdschema’s. Dat lukt alleen als jij je als opdrachtgever ook aan jouw deel van de afspraken houdt, de juiste informatie verstrekt en medewerking verleent. Doe je dat niet, dan ben ik niet verplicht om me aan de tijdschema’s te houden. Ik mag de werkzaamheden dan opschorten en de kosten die uit de vertraging voortkomen in rekening brengen.
  3. Als tijdens de uitvoering blijkt dat we de overeenkomst moeten wijzigen of aanvullen, kan dit consequenties hebben voor de kosten die aan mijn werk zijn verbonden en de uitvoeringstermijn. We passen dan de overeenkomst zo snel mogelijk en in onderling overleg aan.

Artikel 4 – Opzegging van de overeenkomst

We kunnen beiden de overeenkomst voortijdig en eenzijdig beëindigen onder de volgende omstandigheden:

  1. Als de andere partij de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt.
  2. Als er bij de andere partij sprake is van faillissement, schuldsanering, surseance van betaling, het staken van de bedrijfsvoering of een andere situatie waardoor de andere partij niet meer vrij over zijn financiële middelen kan beschikken.
  3. Er is geen opzegtermijn van toepassing. De opzegging is echter enkel geldig als deze schriftelijk is medegedeeld aan de andere partij.
  4. Als de opdracht wordt uitgesteld of ingetrokken, ben ik niet verplicht producten of diensten te leveren die nog niet klaar zijn. Ik heb wel recht op betaling voor het werk dat ik al gedaan heb en op een schadevergoeding voor het niet-uitgevoerde deel van de opdracht.
  5. Als je een geplaatste opdracht geheel of gedeeltelijk annuleert om een van de bovenstaande redenen, factureer ik het werk dat al gedaan is plus de tijd die ingepland was voor deze opdracht.

Artikel 5 – Overmacht en onvoorziene omstandigheden

  1. In geval van overmacht of onvoorziene omstandigheden die ertoe leiden dat nakoming van de overeenkomst niet van mij kan worden gevergd, heb ik het recht de overeenkomst niet verder na te komen. Ik meld eventuele overmacht of onvoorziene omstandigheden natuurlijk direct.
  2. Ik ben niet aansprakelijk voor de directe of indirecte gevolgen van deze overmacht of onvoorziene omstandigheden.

Artikel 6 – Betalingsvoorwaarden

  1. Alle tarieven zijn exclusief BTW. Reistijd welke noodzakelijk is in het kader van de overeenkomst wordt in rekening gebracht tegen de helft van het overeengekomen uurtarief. Ook andere kosten die ik maak in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst, komen voor jouw rekening.
  2. Verrichte werkzaamheden kunnen tussentijds in rekening worden gebracht. Tevens kan voor aanvang van de werkzaamheden een voorschot in rekening worden gebracht. Het ontvangen voorschot wordt in mindering gebracht op de eindafrekening.
  3. Wanneer je mijn facturen niet binnen de betalingstermijn betaalt, dan ben je in verzuim. Vanaf het moment dat je in verzuim bent, ben je wettelijke handelsrente verschuldigd. Tevens komen de kosten die ik moet maken om alsnog betaling van de facturen te verkrijgen voor jouw rekening. De invorderingskosten die ik buiten rechte moet maken worden vastgesteld op 15% van het bedrag dat je mij verschuldigd bent, met een minimum van € 500,- exclusief BTW. Ook over deze buitengerechtelijke incassokosten ben je wettelijke handelsrente verschuldigd, gerekend vanaf 8 dagen na het verzenden van de laatste betalingsherinnering.
  4. Gedeeltelijke betalingen trek ik eerst af van de kosten, vervolgens van de verschuldigde rente en tenslotte van de hoofdsom.
  5. Als de opdracht is verstrekt door meer dan één opdrachtgever, zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk om de verplichtingen na te komen, ongeacht de tenaamstelling van de declaratie.

Artikel 7 – Aansprakelijkheid

  1. Ik ben niet aansprakelijk voor schade die ontstaat doordat ik uitgegaan ben van onjuiste of onvolledige gegevens die door of namens jou verstrekt zijn, door schade die ontstaat door of voortvloeit uit overmacht, onvoorziene omstandigheden of andere omstandigheden die mij niet kunnen worden toegerekend.
  2. Ik ben niet aansprakelijk voor schade die in het kader van deze opdracht is veroorzaakt door derden zoals bedoeld in artikel 3.1.
  3. Als ik toch aansprakelijk ben voor schade, dan is deze aansprakelijkheid nooit groter dan de financiële vergoeding die je mij verschuldigd was voor het deel van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft. Bij opdrachten met een langere doorlooptijd dan een half jaar gaat de aansprakelijkheid niet verder dan tot maximaal het declaratiebedrag over de laatste zes maanden.
  4. Ik kan uitsluitend aansprakelijk worden gesteld voor directe schade. Ik ben nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade door bedrijfsstagnatie.
  5. Je vrijwaart mij voor aanspraken van derden, waaronder jouw medewerkers.

Artikel 8 – Vertrouwelijkheid

  1. Ik houd alle informatie en gegevens geheim, tenzij je me uitdrukkelijk toestemming geeft om die te delen.
  2. Mijn adviezen zijn op maat en persoonlijk. Je stelt ze niet ter beschikking aan anderen, behalve als ik je daar toestemming voor geef. Derden kunnen dan ook geen rechten ontlenen aan de adviezen die voortvloeien uit deze overeenkomst.

Artikel 9 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op al mijn werkzaamheden is Nederlands recht van toepassing.
  2. Hebben we een geschil en komen we er samen niet uit? Dan leggen we dat geschil uitsluitend voor aan de rechtbank Zeeland-West-Brabant, locatie Middelburg.